Schooladvies groep 8 – wat en hoe
Het voorlopig schooladvies en het definitief schooladvies zijn belangrijke stappen in de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. In de schoolgids, op vensters Po en op de website staat beschreven hoe het proces van advisering is. Dit document geeft de rol en functie van beide adviezen aan:
Voorlopig schooladvies
- Timing: Dit advies wordt halverwege groep 8 gegeven (meestal in januari).
- Doel: Het dient als een indicatie van welk type voortgezet onderwijs (bijvoorbeeld vmbo, havo, vwo) het beste aansluit bij de capaciteiten en mogelijkheden van de leerling.
- Basis: Het advies is gebaseerd op:
- Schoolresultaten van groep 6, 7 en 8.
- De werkhouding, motivatie en zelfstandigheid van de leerling.
- Observaties van de leerkracht(en).
- Niet definitief: Het is bedoeld om ouders en leerlingen een richting te geven, maar het kan nog worden aangepast op basis van de doorstroomtoets.
Definitief schooladvies
- Timing: Dit advies wordt in het voorjaar gegeven, na de uitslag van de doorstroomtoets (veelal in maart).
- Bindend: Het definitief schooladvies geeft aan welk niveau VO op dat moment het best aansluit. De scholen voor VO gebruiken het advies voor toelating in het voortgezet onderwijs.
- Basis: Naast de factoren die al bij het voorlopig advies zijn meegenomen, kijkt de school ook naar verdere ontwikkeling van de leerling in de maand(en) na het voorlopige advies en het advies van de doorstroomtoets.
- Doorstroomtoets: De uitslag van de doorstroomtoets geeft een advies.
Is de uitslag van de doorstroomtoets lager of gelijk aan het voorlopig advies, dan wordt het voorlopig advies niet heroverwogen. Dit is dan het definitief schooladvies. Komt uit de doorstroomtoets een hoger advies dan het voorlopig advies, dan stelt de school het advies bij naar het niveau dat uit de doorstroomtoets komt (bijstelling van het schooladvies). Dit is dan het definitief schooladvies. Alleen als de school de bijstelling niet in het belang van de leerling vindt, kan de school besluiten dat het schooladvies blijft zoals het was. De school moet uitleggen waarom ze dit besluit neemt. Zit er meer dan een half niveauverschil tussen het schooladvies en het toetsadvies? Dan kan de school ook besluiten om het schooladvies naar één van de tussengelegen niveaus bij te stellen. Ook dat moet de school motiveren.
Interpretatie
Voorlopig advies: Dit moet gezien worden als een aanwijzing aan welke richting van VO gedacht moet worden. Het helpt ouders en leerling om alvast te oriënteren op passende middelbare scholen.
Definitief advies: Dit advies is bindend en wordt gebruikt voor de aanmelding bij een middelbare school. Het weerspiegelt de inschatting van de basisschool over het meest geschikte aansluitende onderwijsniveau voor de leerling.
Tot slot
- Communicatie: Beide adviezen worden met ouders en leerling mondeling besproken door de leerkracht van groep 8, samen met een bijzittende collega. In het gesprek wordt een onderbouwing van het advies gegeven.
- Oriëntatie: Het voorlopige advies biedt de gelegenheid aan ouders om middelbare scholen te bezoeken en te zien welke het beste past.
- Ondersteuning: Als de ouder het niet eens is met de heroverweging en motivatie van het definitieve advies, kunnen ouders in gesprek gaan met de school en vragen om extra uitleg.
- Plaatsing in het VO: De school voor Voortgezet Onderwijs gaat over de plaatsing aan de hand van het definitief advies. Zij besluiten of een leerling aangenomen wordt.
Het belangrijkste is dat het advies een weloverwogen inschatting is van wat het beste bij de leerling past op dat moment. Belangrijk is het in ogenschouw te nemen dat een leerling altijd kan doorgroeien en zich verder kan ontwikkelen in het Voortgezet Onderwijs.
Bezwaar
Als een ouder bezwaren heeft tegen het definitief advies en de motivatie, wordt geadviseerd eerst met de directie in overleg te gaan.
Als een ouder er niet uitkomt met de school en het niet eens is met de manier waarop het definitief schooladvies tot stand is gekomen (dat wil zeggen dat de school de procedure voor de totstandkoming van het definitief schooladvies niet goed heeft gevolgd) dan hebben ouders de mogelijkheid om een klacht in te dienen volgens de klachtenregeling van de school. De klachtencommissie doet in principe geen uitspraken over de inhoud van het schooladvies. Wel kan de commissie het proces beoordelen. (De klacht is dus over de procedure van advisering, niet over het schooladvies zelf.)
